بنزوات سدیم یک مادهٔ نگهدارندهٔ غذایی است و در محیط اسیدی از فعالیت باکتریها و قارچها جلوگیری میکند. این ماده بیش از همه در غذاهای اسیدی مثل چاشنیهای سالاد (سرکه)، نوشابههای گازدار (اسید کربنیک)، مرباها و آبمیوهها (اسید سیتریک)، ترشیجات (سرکه)، و سسها استفاده میشود. همچنین در مواد دیگر مانند برخی داروها و شامپوها نیز به کار میرود. سدیم بنزوات را بر روی محصول با همین نام یا E۲۱۱ مشخص میکنند.بنزوات سدیم از خنثیسازی اسید بنزوئیک توسط هیدروکسید سدیم حاصل میشود.و می توان در شربت های سرفه مانند روبوتیوسین استفاده شود.